יום שני, 17 בפברואר 2014

נגישות לנכים בישראל

במהלך השנים עבר תחום הנגישות לנכים בישראל מהפך של ממש. אם בעבר לא הייתה הקפדה על כך, אפילו במוסדות חשובים כגון משרדי ממשלה, בנקים, מקומות עבודה גדולים וכן הלאה, כיום המצב שונה לגמרי. מהפך זה הגיע כתוצאה של התקדמות חברתית, התקדמות תודעתית וכן התקדמות בחוק ובתקנות.
כיום, מוסד או ארגון שלא ייקח בחשבון את צרכי האדם הנכה או המוגבל מסתכן בסנקציות שונות, חברתיות, חוקיות כלכליות. החובה ליצור סביבה מתאימה עבור אנשים מוגבלים, שתאפשר את זכותם לשוויון בפני החוק, הינה חובה מוסרית והוגנת, ובמרבית המקרים יש לכך תועלת עבור כל המקיים את החוק, גם מבחינה תדמיתית או עסקית.
מדוע להנגיש
במידה רבה, היחס החברתי לאדם המוגבל או הנכה מצביע על רמת לכידותה של החברה ועל כוחה. לכן, חברה שמתחשבת בבעלי צרכים מיוחדים ודואגת לסייע להם במימוש זכויותיהם הבסיסיות היא חברה טובה יותר וחזקה יותר. מעבר להיבט המוסרי שטמון ביצירת סידורים מתאימים לנכים, ארגונים שבוחרים לעשות כן נהנים באופן מיידי מיתרונות חשובים.
אוכלוסיית הנכים והמוגבלים בישראל מוערכת בכמעט 20 אחוז מאוכלוסיית תושבי המדינה. קל לראות שמדובר על קבוצה גדולה מאוד של אנשים, צעירים ומבוגרים. אין לשכוח שלכל אדם שנמצא בסטטיסטיקה לא פשוטה זו ישנם גם בני משפחה וחברים. כל גוף, מוסד או ארגון, שישפר את נגישותו ויספק שירות איכותי לכלל האזרחים יזכה ליותר לקוחות וכמובן ישפר את שביעות הרצון של כלל הציבור. מחקרים מראים שמרבית הציבור יעדיף לבקר במסעדה, בבית קפה, בבית קולנוע או בכל מקום אחר שבו מסייעים באופן אקטיבי לנכים לממש את זכותם לנהל חיים מלאים ללא תלות במגבלותיהם. 
מי ברכב, מי ברגל
לנגישות בישראל ישנם כמה וכמה היבטים. בין היתר מדובר על נגישות תחבורתית, נגישות להולכי רגל וגם הרבה מעבר לכך.
  • נגישות תחבורתית – כוללת בתוכה התקנת אביזרים ייעודיים לכלי רכב לנכים, כפי שנעשה באמצעות חברות מובילות כגון אצמ. במקביל, מדובר גם על סידורים מתאימים בתחום התחבורה הציבורית, אספקת תווי חניה לנכים וכמובן – הסדרת מקומות חניה מתאימים.
  • נגישות להולכי רגל – כולל בין היתר שימוש ברמזורים עם זמזמים ורטטים לכבדי ראיה, הסדרת רמפות לעליה ולירידה במדרכות או מעל מכשולים, מעליות וכיוצא באלה.
  • הנגשת שירותים – מעבר לדרכי הגעה וגישה ומלבד לכלי רכב מתאימים, החוק קובע שיש לפעול באופן אקטיבי להנגשת שירותים שונים לנכים. בין היתר מדובר על שירותים שניתנים על ידי גופים פרטיים וציבוריים, שירותים פיסיים וגם אלקטרוניים. דוגמא עדכנית לשיפור בתחום ניתן לראות בחובה להנגיש אתרי אינטרנט לכבדי ראויה ולגולשים עם מגבלות גופניות מסוגים אחרים.
על התאמות במכונית
מטבע הדברים, אחד הדברים שמקשים ביותר על האדם הנכה והמוגבל בתנועותיו, הוא הקושי לנוע ממקום למקום כאחד האדם. אדם שמסתייע בכיסא גלגלים, בקביים, או בכל אמצעי עזר אחר, לא יוכל להפיק תועלת רבה ממקום עבודה מונגש או ממסעדה שמקפידה על סביבה מותאמת, אם לא יוכל להגיע לשם באופן עצמאי ככל שניתן. לכן, מקום חשוב בתחום ההנגשה תופסות המכוניות המותאמות לנהיגת נכים.

בתחום זה ישנו שילוב כוחות של גופים ממשלתיים ופרטיים. גופים ממשלתיים כגון משרד התחבורה והביטוח הלאומי מסייעים במתן אישורים מתאימים, הנפקת תו נכה, הסדרת מקומות חניה מתאימים ומתן מענקים, הלוואות וקצבאות לרכישת רכב מאובזר. מצד שני, פועלות חברות פרטיות כגון א.צ.מ, שמבצעות את התאמת הרכבים והתקנת אביזרים המותאמים לנהיגת נכים. מדובר על חברה לדוגמא, שבה השירות ניתן מתוך מוחייבות חברתית לא פחות מהכוונה להרוויח. למעשה, החברה שאותה הזכרנו אף משלבת בין עובדיה עובדים מוגבלים רבים. זוהי, אחרי הכל, הדרך לנגישות אמיתית. 

3 תגובות:

  1. מאמר מעניין מאוד ורלוונטי למצב של היום בישראל

    השבמחק
  2. מידע חיוני וחשוב! לשתף כדי שתהיה מודעות ציבורית לעניין!

    השבמחק