יום שני, 17 במרץ 2014

נכים בתחבורה ציבורית – הפתרונות

עד לפני שנים לא רבות, השילוב שבין נכים ובין תחבורה ציבורית לא עלה יפה יחד. סידורים מיוחדים לא ננקטו וגם עזרה לאדם מוגבל כמעט שלא הוצעה מצד צוותי העובדים. מצב דברים זה השתנה בשנים האחרונות לטובה. אומנם, אין ספק שיש עוד מה לשפר בתחום, אבל האפשרות להגיע ממקום למקום באמצעות מוניות, אוטובוסים או רכבות – הפכה להרבה יותר מעשית.

מוניות והסעות

הדרך הקלה ביותר, אך גם היקרה ביותר, היא לעשות שימוש במוניות או בחברות היסעים שמציעות כלי רכב שמותאמים לצרכי האדם הנכה. על פי רוב, כלי רכב אלו הם כלי רכב רגילים, שעברו התאמות ושיפורים באמצעות אצמ. השיפורים, שכוללים למשל התקנת מעלונים והוספת אביזרי עזר נוספים הופך את הנסיעה לקלה ונוחה. יש לציין שכאשר מדובר על מוניות, קיים הבדל משמעותי לגבי נכויות שונות. עבור נכים הסובלים מליקויי ראיה חמור או מעיוורון, גם מוניות רגילות נחשבות לאמצעי תעבורה נוח וזמין. במקביל, עבור האדם הסובל משיתוק או ממגבלה אחרת בגפיו, מוניות בעלות סידורי נגישות הן דבר הרבה יותר נדיר ויקר המציאות.

רכבת ישראל

בנוסף למוניות ולחברות ההסעות, גם רכבת ישראל מציעה פתרון תעבורתי של ממש עבור האדם הנכה. סידורים רבים נעשו ושיפורים רבים בוצעו כתוצאה מהחלטות המחוקק להפוך את הרכבת לזמינה ונגישה גם עבור אנשים מוגבלים, עיוורים או משותקים. כדי לעמוד בדרישות החוק והמוסר, דואגת רכבת ישראל להנגיש לאנשים המשתמשים בכיסא גלגלים לפחות קרון אחד בכל רכבת. את הקרון ניתן לזהות באמצעות סימון מאיר עיניים. בנוסף, מותקנים מושבים ייעודיים, במיוחד לאנשים הסובלים מליקויי ראיה או מליקויים בנידות. צעד חשוב לא פחות ניתן לראות בכך שהנהלת הרכבת מעמידה לרשות הנזקקים לכך איש צוות, וזאת כדי לסייע להם בכל דבר ועניין. סידורים מיוחדים נעשים לא רק בתוך הקרונות כי אם גם באולם הנוסעים ובתחנות, בדלפקים, בלוחות המודעות וכיוצא באלה. בכולם מושקעת מחשבה גם אודות צרכיו של האדם הסובל מליקויים וממגבלות שונים.

אוטובוסים מונגשים

חברות האוטובוסים השונות מחויבות להתקין אמצעי נגישות מסוגים שונים. עם השנים חלו התפתחויות בתחום זה, והדבר מתבטא בכך שבאוטובוסים חדשים הדרישות להנגשה מחמירות יותר. בין ההתאמות המיועדות לאוכלוסיית הנכים ניתן למצוא כלי רכב עם רצפה מונמכת, התקנת כבש, סיוע של הנהג כאשר עולה בכך צורך, שמירת מושבים מיוחדים למוגבלים וכן מיקום ייעודי לכשאות גלגלים, אמצעי מיוחדים לליקויי ראיה ועוד. ראוי לציין שאמצעי ההנגשה המחויבים על פי חוק נכללים בעיקרם בקווים עירוניים בלבד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה