יום רביעי, 19 במרץ 2014

קצת ספורט - מידע אודות משחקים הפאראלימפיים

בעבר היחס החברתי ביחס לאנשים מוגבלים היה פגום מיסודו. רווחה מאוד התפיסה שראתה באודם המוגבל או הנכה, אדם מסכן ואומלל. למרבה המזל, המצב כיום שונה לחלוטין. שיפור היחס לאדם המוגבל והנכה וההכרה בערכם וביכולותיהם היא פועל יוצר של גורמים רבים כאשר אחד מהם הוא ההכרה ביכולתו של האדם המוגבל להצליח ולהגיע להישגים בזכות כוח רצון, נחישות והתמדה. ההצלחה הגוברת של המשחקים הפאראלימפיים שהיו ידועים בעבר בשם אולימפיאדת הנכים ושעליהם נרחיב מיד את הדיבור, מהווה דוגמא נהדרת לכך שרוח האדם חזקה יותר מכל מגבלה שהיא.

עוברים למרכז הבמה

האפשרות של האדם הנכה להיעזר בעזרים טכניים שונים מאפשרת לו להשתלב בכל תחומי החיים. כפי שנכה יכול כיום להגיע לעבודה באמצעות רכב מותאם אישית ובזכות קיומן של חברות כמו אצמ, כך הוא יכול לעשות שימוש בכיסאות גלגלים מיוחדים ובפרוטזות מיוחדות, כלי להפוך לאלוף אולימפי של ממש. כפי שמעמדו של הנכה בחברה הולך ומשתפר, כך מתרחשת גם התקדמות רבתי בתחום של המשחקים האולימפיים למוגבלים ונכים. אם בעבר היה מדובר על אירוע ספורט שולי, יחסית, וכמעט איזוטרי, הרי שכיום מדובר על אירוע ספורט חשוב ומרכזי בעולם. המשחקים, שנערכים בסמוך לאחר המשחקים האולימפיים הרגילים (לספורטאים שאינם מוגבלים), עברו במהלך השנים כמה רפורמות חשובות. בין השאר הורחבו תחומי הפעילויות, רמת האימונים עלתה פלאים וכך גם המשאבים שמושקעים. כתוצאה מכך, ההישגים שנרשמים היום במהלך המשחקים הם בהחלט מדהימים וראויים להערכה. משמעות רבה יש גם לחלוקה החדשה של המשתתפים בין המקצים השונים. בעבר החלוקה הייתה בהתאם לסוג המגבלה, ללא התייחסות להשפעה שלה על היכולת הביצועית. כיום, החלוקה למקצים נעשית על פי סוג המגבלה בתנועה בלי קשר לסוג הנכות , כך שהתחרות הרבה יותר הוגנת ומתבצעת בתנאים שווים יותר.

יותר משתתפים, יותר ענפים

היבט חשוב שהפך את המשחקים הפאראולימפיים להרבה יותר מושכי קהל מבעבר טמון בהתרחבות, מכמה היבטים:

  • ריבוי משתתפים - כיום רשאים להשתתף במשחקים לא רק אנשים הרתוקים לכיסא גלגלים אלא גם אנשים הסובלים מלקויות שונות ומגוונות, לרבות ליקויי ראיה, ליקויים מוטוריים שונים ועוד.
  • ריבוי אירועים – עם השנים הלכו ונוספו הרבה יותר ענפי ספורט שנכללים במשחקים.
  • כיום כוללים המשחקים את הענפים הבאים:
  • משחקי כדור מסוגים שונים, כגון – כדור סל בכיסאות גלגלים, כדור עף המבוצע במצב ישיבה, כדור רגל לבעלי לקויות שונות ועוד.
  • תחרויות אתלטיקה שונות, שבהם רשאים להשתתף מגוון רחב של מוגבלים.
  • רכיבה על אופניים – כפי שניתן להתאים כלי רכב לנכים, על ידי חברות כמו א.צ.מ הישראלית, כך ניתן להתאים אופניים מיחדות, שניתנות להפעלה ברגל או ביד.
  • בים ובבריכה – לצד תחרויות שחייה במגוון סגנונות, מקובלות גם תחרויות של שייט מפרשיות וחתירה בסירות.
  • טניס – גם רגיל וגם טניס שולחן.
  • בנוסף, ישנה נוכחות גם לענפים כמו רכיבה על סוסים, הרמת משקולות, סיף, קליעה למטרה בחץ וקשת ועוד.
  • אין תגובות:

    הוסף רשומת תגובה