יום רביעי, 26 במרץ 2014

השילוב שבין נכות לספורט

בישראל, כמו בעולם, לא מעט אנשים סובלים מצבי נכות שונים. לכאורה, קל לחשוב שספורט אינו דבר שמתאים לאנשים שסובלים מנכות. למעשה, ההיפך הוא הנכון. בדיוק כפי שהספורט יפה לבריאות עבור אנשים הבריאים בגופם, כך הוא יפה גם עבור פגועי גפיים, משותקים, קטועי יד, עיוורים ואחרים.

למען הגוף והנפש

מצב של ליקוי גופני עשוי להוביל אנשים מסוימים לשקיעה בדיכאון, מחשבות שליליות ומצבי רוח רעים. לכן, ראוי לזכור היטב את התועלת הבריאותית שטמונה בספורט, שעליהן אין כל וויכוח. הספורט מחזק את השירים, מפתח את סיבולת הלב ריאה, ובמקביל – מסייע להרגשה טובה ומפחית סימפטומים של רגשות רעים, דיכאון, חרדות וכיוצא באלו. כאשר מדובר על אנשים מוגבלים, לעיסוק בספורט חשיבות מיוחדת, דווקא בגלל הליקויים הגופניים. מכיוון שאנשים מוגבלים נוטים להיות יותר במצבים נייחים, של חוסר תנועה, העיסוק הקבוע בספורט עבורם יכול להיות בעל אפקט מרשים על הבריאות הגופנית. שיפור במדדים של לחץ דם, רמות סוכר בדם, שיפור במדדי BMI והגדלה של מסת שריר, כל הדברים הללו ועוד הרבה יותר הופכים את הפעילות הגופנית לחשובה לשמירה על הבריאות הפיזית, בכל גיל ובכל מצב.

שינוי גישה מבורך

בהקשר של פעילות ספורטיבית בקרב נכים, חשוב להצביע על שינוי גישה חשוב שהתרחש בשנים האחרונות. בעבר, ספורט ונכים התקשרו בעיקר בצורה של פעילות משקמת, מעין פיזיותרפיה טיפולית. עם השנים, התרבו המשאבים שהושקעו במתקנים התרבו אפשרויות של מסגרות מתאימות (חלקן תוך שילוב של פעילות עם אוכלוסיית האנשים הבריאים). כך הפך העיסוק בספורט למשהו שגרתי, לאו דווקא לכזה שנגזר מהנכות עצמה. כאשר עוסקים בספורט כאחד האדם, קל יותר להפיק את כל התועלות ואת כל ההנאה מהפעילות. על רקע ההישגים המצוינים של ספורטאים נכים במסגרת אולימפיאדות הנכים האחרונות (המכונים כיום המשחקים הפאראולימפיים), אין ספק שגם אנשים מוגבלים יכולים להיות אפילו ספורטאים מקצועיים ולהגיע להישגים מדהימים בכל קנה מידה.

הטכנולוגיה נכנסת לתמונה

העיסוק בספורט בקרב אנשים מוגבלים מחייב לא פעם שימוש בהתאמות שונות בסביבת האימונים ובמתקני האימון. בדיוק כפי שניתן להסב מכונית רגילה לרכב מותאם, ויש אפילו חברות ישראליות שעושות זאת למשל חברת א.צ.מ, כך ניתן לבצע התאמות בזוגות אופניים, בכיסאות גלגלים, באולמות מונגשים ובעזרים נוספים. לא מעט בזכות הטכנולוגיה המודרנית, יכולים כיום נכים רבים לעסוק כמעט בכל פעילות ספורטיבית. כל אשר נחוץ לכך הוא רצון טוב ומודעות להשלכות החיוביות של הספורט על ה בריאות ועל החיים בכלל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה