יום שלישי, 15 ביולי 2014

עתיד הנכים בישראל

בשנים האחרונות חלה עלייה במודעות למצבם העגום של הנכים בישראל, כאשר מעל ל- 300 אלף איש סובלים עדיין מבידוד חברתי, מחסור תעסוקתי וקיצוץ בקצבאות. גם כאשר דנים בעתידו של מגזר זה, המצב לא נראה מבטיח. יחד עם זאת, קיימות מספר נקודות אור, ולכן חשוב להיות מודעים לשינויים הצפויים לטובה או לרעה בעתיד הקרוב והרחוק של נכי ישראל.

שינויי ספר הליקויים

ממשלת ישראל מתכננת בשנה האחרונה לבצע שינויים בספר הליקויים, אשר מגדיר את הקריטריונים הנדרשים לקביעת נכות ולקבלת קצבת נכות והטבות נוספות. על פי אומדנים שונים קיים חשש כי שינויים אלו יגרמו לחלקים נכבדים מציבור הנכים לאבד את זכויותיהם לקצבת נכות באופן מלא או חלקי. כמו כן, שינויים אלו ישפיעו על קבלת זכויות והטבות נוספות, כמו הטבות במס או פוליסות ביטוח. ציבור הנכים לא נותר שקט לאור השינויים הצפויים ופעל בחזיתות שונות על מנת לפתוח את הדיון בנושא לציבור הרחב. המוסד לביטוח לאומי טוען מצידו כי שינויים אלו נועדו לעדכן את ספר הליקויים שנערך בשנת 1956 ולעדכנו למצב הרפואי והבריאותי הקיים בימינו. כמו כן, נטען כי השינויים לא יפגעו במי שכבר נמצא זכאי לנכות.

הקמת ארגון מרכז לייצוג נכי ישראל

במדינת ישראל פועלים כיום כ- 150 ארגוני נכים התנדבותיים אשר מייצגים רק חלקים מסוימים במגזר, בעוד שאחרים נותרים ללא כל גוף שייצג ויתמוך בהם. לנוכח המצב החליט בשנה האחרונה שר הרווחה לקדם הקמת ארגון מרכזי, אשר יתוקצב על ידי המדינה וייצג את כלל הנכים בישראל באופן מוסדר ומאורגן. לשם כך מוקמת ועדה מיוחדת שנועדה לקבוע את אופי הנכים בישראל, מצבם וצרכיהם השונים.

שיפור הסכמי ניידות נכים

שר הרווחה פועל לאחרונה לשיפור הסכמי הניידות עבור ציבור הנכים. במסגרת שינויים אלו תגדל מכסת הזכאים לקבלת הטבות בתחומי הניידות. כמו כן, שינויים אלו ירחיבו את ההטבות עבור נכים בעלי רכב פרטי, ישפרו את מתן ההלוואות לרכישת רכבים, ויעבירו את כל תחום אבזור הרכב לידיו של הביטוח הלאומי.

שיפור נגישות נכים

לאחרונה נכנסו לתוקפן תקנות נגישות שירות שונות עבור ציבור הנכים, המחייבות כל מבנה שמעניק שירות לציבור לספק הנגשה לנכים בפעולות שונות. מדובר בפעולות כדוגמת כניסה מותאמת לנכים בחנויות, חניות נכים, מבני דת, נגישות למשיכת כסף מכספומט, וכן הנגשת פרסום, אתרי אינטרנט ומוקדי שירות לקוחות. יחד עם זאת, בפועל הנגשה זו עדיין אינה מיושמת, ובעתיד מתוכננים אמצעים שונים על מנת לאוכפה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה